Ressursvenn.

Ressursvenn-web.jpeg

Vi har en aktiv Ressursvenn-gruppe og har mange aktive ressursvenner. Vi kan tilby opplæring og veiledning / støtte i arbeidet som ressursvenn, samt månedlige ressursvennmøter med faglig påfyll og drøfting av case og utfordringer.

​

Ta kontakt med gruppeleder Trude Askeland på mail: ressursvenn.nkslorenskog@gmail.com eller på tlf. 40224354 hvis du ønsker å bidra eller ønsker mer informasjon.

​

Etter brudd med overgriper opplever mange voldsutsatte kvinner å stå helt alene, uten nettverk. I vårt prosjekt, Ressursvenn, får de voldsutsatte en frivillig som støtter dem i den svært sårbare fasen når de skal etablere seg på nytt.

​

Uten sosialt nettverk og støttespillere er det stor risiko for at voldsutsatte kvinner går tilbake til overgriper etter opphold på krisesenteret. Dette vil Sanitetskvinnene gjøre noe med. I vårt prosjekt Ressursvenn kobler vi en voldsutsatt kvinne med en frivillig i den sårbare fasen etter brudd og utflytting fra krisesenter. En frivillig ressursvenn skal være en støttespiller og et medmenneske i denne perioden.

​

Våre lokalforeninger rundt omkring i landet koordinerer prosjektet i tett samarbeid med de lokale krisesentrene og Norske Kvinners Sanitetsforening sentralt. Ressursvennen og den voldsutsatte møtes ca. en gang i uka over for å ta en kopp kaffe eller gå en tur sammen. Ressursvennen kan også bistå med praktiske ting ved behov, som jobbsøking eller det å være med på en boligvisning. Det er viktig at forholdet mellom de voldsutsatte og ressursvennene oppleves som likeverdig.

Om målgruppen

Kvinner som har blitt med i Ressursvenn har ulik bakgrunn og har vært utsatt for ulike typer vold, deriblant kvinner som har vært utsatt for negativ sosial kontroll, æresrelatert vold og/eller tvangsekteskap.

​

Frivillige ressursvenner bør være over 25 år og må kunne sette av 2-3 møter i måneden i en periode på 9-12 måneder. De får opplæring i temaer som traumer, vold i nære relasjoner, taus­hetsplikt og grensesetting. Hver enkelt ressursvenn må være egnet og godkjent før en kobling med en voldsutsatt. Politiattest kreves. På grunn av prosjektets egenart kan kun kvinner være frivillige.